marți, 13 august 2013

Hoinar prin Romania sau cand pedalele bicicletei topesc distantele

Si am incalecat pe o sa, si am avut parte de o poveste asa...cu de toate, cu vant, cu soare arzator, cu frig (da, cu frig, nu este nicio gluma, in ultima zi cand am plecat de la Borsec era destul de frig, nu putine erau casele unde se vedea fum iesind pe hornuri), cu ploi, cu drumuri proaste si bune deopotriva, cu intamplari mai ciudate pe care adesea le numim "tipic romanesti", cu tampiti care se uitau la un strain aflat pe bicicleta ca la un extraterestru, cu cretini care aveau in mana un volan si claxonau de cele mai multe ori aiurea, pe scurt cu orice se poate intalni un pasionat al pedalatului pe sosea. 
Si in anul de gratie 2013 in care mi-am pus multe sperante in a avea un concediu decent, sperantele mi-au fost naruite din motive straine de acest blog, asa ca in loc de cinci sau sase zile cat mi-as fi dorit sa dureze o astfel de tura, in care planificasem unirea capitalei Ungarei cu cea a Romaniei pe bicicleta, am avut doar patru zile la dispozitie, inclusiv transportul, pentru un traseu in totalitate pe teritoriul Romaniei. Asa ca, fara nicio zi de odihna inainte de o astfel de tura si dupa o zi destul de obositoare la serviciu, joi spre vineri noaptea (8-9 august 2013), cu obisnuita si proverbiala intarziere a trenurilor romanesti, am purces la drum intr-un tren supra-aglomerat, fara loc destinat bicicletelor, cu rotile scoase si inghesuita intre doua vagoane ale trenului, iar eu pazind-o chiar langa toaleta vagonului, intr-o combinatie de mirosuri "imbietoare" alaturi de fumul de tigara al celor disperati sa fumeze. Intr-un final, a fost o calatorie in care statul pe jos, in picioare ore intregi si un "atipit" pe final de circa o ora, s-au combinat intr-una dintre cele mai interesante calatorii cu trenul, calatorie care nu m-a gasit pe mine singur pe jos pe langa toaleta, ci alaturi de alti oameni, calatori fara loc, si unii fara bilet, asezati pe unde am putut fiecare sa stam. Intr-un moment in care reusisem sa inchid putin ochii si sa nu mai aud zgomotul celor din jur si al trenului, mai aveam putin si cred ca incepeam sa visez, o mana de baba ma apasa pe umar si imi face semn ca vrea sa treaca la toaleta. In secunda urmatoare, in mintea mea imi imaginam deja cum o bagam cu capul in toaleta, cum ii trag cateva palme sau cum o arunc din tren pe nefericita femeie, care indraznise sa-l trezeasca pe "neamtul" care parca era pus sa pazeasca toaleta.
Dupa o jumatate de ora intarziere la plecare, iar la sosire cu intarziere de una bucata ora, a venit si vremea cand orasul Petrosani s-a aratat in toata splendoarea saraciei care a pus stapanire pe acest oras, ca de altfel pe aproape intreaga suprafata a Romaniei. Si cum saracia naste in primul rand ignoranta si prostie, susotelile si capetele intoarse le puteam observa fara un efort prea mare, dandu-si cu parerea in felul lui fiecare despre extraterestrul in costum de ciclist pripasit prin gara lor, in frunte evident cu taximetristii (de multe ori apartinand unei "natiuni conlocuitoare"), acesti vajnici reprezentanti ai "clasei muncitoare" care numai muncitoare nu mai este.
Asa se face ca la ora 07:15, pedalele bicicletei se pun in miscare, nerabdatoare sa topeasca distanta planificata de 730 km ce separa orasul Petrosani de orasul Roman, situat pe teritoriul judetului Neamt, iar eu sa respir un aer curat, dar si de libertate si placere a pedalatului deopotriva. La inceput de drum orice obstacol sau portiune de drum mai dificila nu pare a sta in calea mea, dealul Banitei din imediata apropiere a Petrosaniului nici macar nu ma ajuta sa-mi fac incalzirea, dar coborarea ce a urmat la viteze de peste 50 km/ora m-a facut sa savurez din plin atat privelistea, cat si adrenalina provocata de viteza destul de mare cu care ma deplasam. 
Pentru a urma firul normal al cursului acestei ture, am sa las pozele mai mult sa "vorbeasca" despre locurile prin care am trecut, iar la sfarsit cateva concluzii. Nu am sa "tai" nicio poza din cele facute, nu am sa prelucrez nicio poza, pur si simplu le iau pe toate de pe aparat asa cum au fost ele facute in acele momente. Asadar, iata-le:



 Asa statea bicleta mea in trenul de Petrosani, care venea de la Mangalia si mergea pana la Arad. Nici nu vreau sa ma gandesc la ce intarzieri reusea sa ajunga acest tren...

 Cateva poze cu gara din Petrosani intr-o banala zi de august 2013...



 Dealul Banitei, prima urcare a traseului, nu cred ca s-ar impiedica cineva de acest deal


 De partea celalta a dealului mentionat anterior, imagine care arata ce ma astepta mai departe...

 Dupa alte cateva mici urcari dupa Dealul Banitei, mi-am completat rezervele de apa de la un izvor ce nu apre in aceasta poza, si ma pregateam de una dintre cele mai frumoase coborari de pe intregul traseu...

 Intrarea in Hateg...

 Una dintre cele doua femei care faceau autostopul a fost amabila sa imortalizeze momentul si locul prin care ma aflam...

 Cateva vederi in poza de mai sus, dar si in cele urmatoare din Hateg...





 Lasam Hategul in urma pentru localitatile ce vor urma...

 O placere a mea a fsot sa fotografiez intrarea in localitatile importante, sau mai cunoscute prin care am trecut. Doamnelor si domnilor, va prezentam orasul...Calan!!!!
 Deva...Nu stiu de ce, dar nu m-a tras deloc ata sa fotografiez acest orasel...dar totusi, o poza acolo...

 Intre Deva si Brad, inca pe teritoriul judetului Hunedoara, pe teritoriul localitatii Valisoara...




 Sub podul care se vede in fata borna kilometrica anunta ca pana la Brad nu mai este decat un singur kilometru...

 Intrarea victorioasa in Brad, judetul Hunedoara...

 Cateva imagini din Brad...




 Intrare in Tebea, locul unei intamplari "tipic romanesti"...

 Muzeul de la Tebea, un cimitir prin excelenta, unde nu am fost primit pentru ca in posesia mea se afla o bicicleta, iar oamenii cine stie ce si-au inchipuit, poate ca ma apuc sa fac ture printre morminte si cruci. Asa ca am facut poze de afara si m-am resemnat in fata unei asa prostii...





 A venit vremea schimbarii judetului in care ma aflam, si sperantele intr-un asfalt de o mai buna calitate cresteau, dar pana la urma s-a dovedit a fi o speranta desarta ce a disparut odata cu primii kilometri parcursi prin judetul Arad...


 In urma se vedea judetul pe care il paraseam...

 Dupa urcarea unui deal, pe o caldura teribila, o pauza de tras sufletul si cateva poze care sa-mi aduca aminte de acest moment...








 Pentru ca in precedenta tura, am fost intrebat pe Transalpina nici mai mult nici mai putin daca sunt roman, iar raspunsul meu i-a uimit pe acei oameni care credeau ca romanii nu fac sport (cam asa este, dar fara sa exageram totusi), m-am gandit ca ar fi cazul sa arat cumva in felul meu ca sunt din Romania, si ca romanii incet-incet isi vor indrepta fata spre sport...sper ca nu dupa ce vom scapa de saracia din tara, pentru ca asta inseamna niciodata...






 Avea sa urmze o coborare si o urcare ce a scos din mine toate toxinele si nicotina acumulate in cei peste 14 ani de fumat permanent (pana in 2008)...

 Inceputul urcarii...

 Dupa urcare...cu nervii intinsi la maxim...



 Ce avem noi aici?!...judetul Bihor, si o noua promisiune pentru un drum mai bun...au fost cateva portiuni mai bune, dar dezamagirea era la ea acasa in ceea ce priveste starea drumurilor...

 Dupa o coborare si iar o urcare...


 Aceasta poza impreuna cu urmatoarele trei, au fost facute in timp ce pedalam convins ca mai econimisesc timp. Cat de batut in cap (de soare) trebuie sa fi fost?!, gandindu-ma ca economisesc timp, pentru ca nu m-am gandit ca oricum trebuie sa opresc...sa bag inapoi aparatul un husa...



 Aici practic ia sfarsit prima traversare a Muntilor Apuseni din ziua de gratie 09/08/2013, zi comemorativa a atacului las si marsav american, cu cea de-a doua bomba atomica asupra orasului Nagasaki...
La sfarsitul acestei zile, pe la ora 18:30 am reusit sa gasesc in Campani o pensiune unde sa dorm, la capatul unui drum care m-a facut ca seara cu mare greutate sa mai articulez cateva cuvinte, drum care s-a intins pe nici mai mult nici mai putin de 206 kilometri. Nu acelasi lucru se poate spune despre felul in care am sorbit doua beri, in acele momente as fi putut "articula" gatlejul pentru doua butoaie cu bere daca ar fi fost disponibile.

 Ziua a doua, start intarziat de oboseala zilei precedente in jurul orei 07:30...



 Vestigii ale Epocii de Aur in care proletarii din toate colturile lumii erau indrumati a se uni...

 Nu stiu cate se pot vedea in aceasta poza, dar de aici incepea urcarea propriu-zisa spre Arieseni. Urmau circa 13 km de urcare pura pe serpentine, prin padure, dar din fericire ajutat din plin de racoarea specifica muntilor...


 Prima oprire pe traseul de urcare...





 Cand am vazut aceste pietre m-am gandit ca urcarea va lua sfarsit in curand, plecand de la presupunerea ca drumul nu are cum sa sare peste ele...eroare...


 In acest punct urcarea a luat sfarsit, urmand a avea o coborare frumoasa ca peisaje, dar plina de gropi, numai pe intinderea Arieseniului avand parte de asfalt propice unei coborari de vis...



 In departare se vede o casa de unde 2 caini s-au luat de mine; nu era nicio problema sa-i calc, dar imi era frica sa nu sara si alti caini intre timp. M-am oprit, am trecut pe langa ei si apoi i-am lasat in pace sa latre pana se satura...
 Pietrele mele pe unde credeam ca ar fi drumul...


 In sfarsit si un izvor...
 Un nou judet ce astepta sa fie descoperit pe acest traseu, judetul Alba...







 As fi vrut sa iau cu mine toate peisajele, lucru imposibil de altfel si de uitatul camerei video pt bicla acasa...

















 Cum o minune in Romania nu tine mai mult de 30 de kilometri, aici deja de ceva vreme asfaltul devenea tot mai peticit si impracticabil pe margine...

 La o portie de slanina cu paine pe marginea drumului...



 Judetul Cluj incepea si el sa se intinda sub rotile bicicletei mele...




 Gata...aici se termina cea de-a doua traversare a Muntilor Apuseni, si deja promisiunea unui drum mai bun incepea sa prinda contur din fericire. Cum cineva acolo sus ma iubea, pentru a recupera din timpul pierdut pe aceste drumuri improprii pentru o bicicleta de viteza, mi-a trimis putin vant ajutator, ceea ce mi-a dat aripi, si din ce imi faceam probleme ca nu ajung nici macar pana la Turda, deja ma vedeam nici mai mult, nici mai putin la Targu  Mures. De aici si pana la Targu Mures era o distanta de circa 90 kilometri, nu imposibil de parcurs pe un drum bun si cu ceva vand ajutator, dar oboseala incepea sa-si arate coltii din ce in ce mai mult, si odata cu ea parca si vointa de a ajunge mai incolo de punctul propus, anume Ludus, judetul Mures se termina...




 Campia Turzii...imi dau seama abia acum ca intrarea in Turda am ratat-o si am omis a o fotografia...
 Cine poate numara turnuletele?

 Un MIG norocos la iesirea din Campia Turzii, cine stie pe unde s-ar fi prabusit daca ar mai fi zburat...

 Podisul Transilvaniei cu dealurile sale...
 Judetul Mures...tot mai viteaz, credeam ca ajung pana la Targu Mures...


 Ziua a doua ia sfarsit aici (pe la ora 19:00), odata cu aventurile legate de gasirea unei pensiuni unde sa bag cornul in perna. Dupa indelungi cautari si preumblari prin Ludus, tocmai cand am renuntat si am plecat mai departe cu speranta de a gasi ceva, imediat la iesirea din localitate la un motel, locurile libere isi asteptau clientii...
 A treia zi, debuteaza pe stomacul gol mai devreme in cautarea unei alternative pentru micul dejun. Oamenii de aici deschideau abia la ora 08:00, dar eu atunci eram departe...

 Asa steag mai zic si eu, bravo Iernut...
 Aveam eu o presimtire ca va veni si ploaia...




 Ungheni...

 Pentru nostalgici...

 Targu Mures...daca eu am vorbit in limba romana, mi s-a vorbit in limba romana, si inca foarte frumos, dar parca nativ aici se vorbeste alta limba, stiti voi care...
 Vederi din Targu Mures...



 Fratele  nostru, Avram Iancu...




 Vedere de la intrarea in Reghin, orasul viorilor...


 Sa dam viorilor, ce-i al viorilor...

 As fi bagat un drum pana la Viena cu bicla, al naiba concediu...bine ca am ratat drumul si am nimerit prin centru, altfel nu vedeam nimic din acest orasel cochet de provincie...




 Drumul spre Toplita, un alt punct de reper, si unde in zare inceapea sa se vada ce ma astepta...


 Randuieli bisericesti in ziua de duminica in satul Pietris...lumea iesea din biserica de la slujba duminicala si primea un pahar (habar n-am cu ce) si probabil ceva asemanator cu painea...

 Muntele nu mai avea rabdare cu mine si incepeau portiunile unde era de urcat mai mult sau mai putin. Acolo unde asfaltul este in regula, bicicleta parca merge singura, se simtea ca acolo cursiera era cea mai potrivita bicicleta...

 Rastolita...

 Intentia mea nu a fost sa fotografiez masinile sau oile, ci cainii cu care nu mi-as fi masura nicidecum fortele...astia da caini, nu javrisimele din capitala...

 Din masina erau destui viteji care ii claxonau, nu stiu ce ar fi facut fata in fata cu ei...


 Presimteam din ce in ce mai mult ca ploaia se va lua de mine...


 Un rau cu apa tulbure, semn clar ca mai sus ploua...
 Dupa cateva minute de ploaie deja, intr-o statie de autobuz imi puneam la adapost toate electronicele din dotare...asa de bine am mers pe ploaie, fara nicio problema...





 Aici abia a dat cateva picaturi...In acest loc un batranel imi recunostea senin "Azi am baut" si povestea cum ei nu am timp de astfel de sporturi, dar cu o zi inainte imi spunea ca ar fi cosit nici mai mult, nici mai putin de "o mie de kile" de fan...



 Uitati de unde beti apa...



 Toplitaaaaaaaaa...odata cu ea si judetul Harghita incepea...cu toate ca se vorbeste aproape in totalitate ungureste, si se aud diverse legende despre cum esti tratat in ungurime, pentru mine experienta a fost una placuta, si in plus steagul Romaniei domneste pretutindeni...

 
 De unde venisem eu...nu trecusera nici 24 de ore de la traversarea orasului Turda...
 Desi printre prioritatile mele nu intra fotografierea bisericilor, convins ca intre mine si Dumnezeu nu am nevoie de intermediari, altceva nu prea ai ce fotografia prin Toplita...
 Tot prin Toplita care nu se mai termina...




 Mausoleu dedicat soldatilor din Primul Razboi Mondial, cu piese de artilerie din cel de-al Doilea Razboi Mondial...


 In Primul Razboi Mondial soldatii romani si-au masurat puterile cu niste soldati care purtau o casca exact ca a mea. Oare si-au schimbat locurile intre ei?, sau a fost un gest nesabuit al meu?




 Ce au cladit unii prin jertfa lor, au stricat altii prin judecata lor cea stramba si preocuparile lor pentru binele propriu 22 de ani mai tarziu, ingropand visul unei Romanii Mari. Ati ghicit: Carol al II-lea, inclusiv urmasii sai...
 Dar in cinstea celor care au luptat cu "marele urs"?
 



 Zapadaaaaaa...pe catararea din apropiere de Borsec...




 Ploaia care va veni...
 In pasul Creanga daca am citit bine, la terminarea urcarii si dupa mai multi kilometri parcursi la urcare pe o ploaie torentiala, fara a avea posibilitatea de a ma adaposti...aici eram totusi sub un copac...



 La coborare, intr-un adapost in care intrasem direct cu tot cu bicicleta, iar ceea ce se vede nu stiu ce reprezinta...


 Borsec...punctul final al celei de-a treia zi, si implinirea unui parcurs total de 585 kilometri...



 Vedere din pensiunea unde ma cazasem (camere duble, 50 ron bucata)....


 Prin Borsec...
 Ca sa stiti de unde va vine apa...

 Unii maghiari vor totusi autonomie. Nu se poate reproduce aici ce sa le dam pe la bot, de parca i-ar hrani mai bine aceasta autonomie si le-ar umple burtile lor, nu tot politicieanilor care le dau apa la moara cu tampenii d-astea...
 O plimbarica / Dupa papica...
 Start in ziua a patra pe un frig destul de aprig pentru cineva venit din inima sesului...



 O vale superba, merita vizitata mereu, lasati la o parte prejudecatile legate de ungurime daca le aveti...Pentru oamenii simpli, nu am vazut a conta etnia...




 Parasesc judetul Harghita pentru ultimul judet al acestei calatorii, anume Neamt...Moldova se scurgea sub cauciucurile bicicletei, cel din spate gata sa faca explozie de la atatea gropi, fara ca eu sa observ inca acest lucru...surpriza avea sa nu intarzie prea mult...







 Poiana Largului...si iar avea sa vina un drum prost...



 Lacul Muntelui...42 kilometri numai pe langa acest lac...
 Undeva in dreapta se vede drumul pe unde venisem cu putin timp in urma...





 
 Barajul de la Bicaz...




 Va rog sa va inchipuiti ca pentru aceste 2 poze a trebuit sa ma feresc de paznicul de acolo care interzicea pozele, motivand ca el apara un "obiectiv strategic"... un amarat de paznic era pus sa apere un baraj, care odata disparut ar fi inundat cred peste un sfert din Romania, dar care isi facea datoria interzicand pozele...l-am pacalit destul de usor...




 La un picnic pe marginea drumului lipsit de parcari intre Bicaz si Piatra-Neamt...

 Nu mi-as fi inchipuit niciodata ca aceasta avea sa fie ultima poza. Nu dupa mult timp, cu 9 kilometri inainte de Piatra-Neamt, cauciucul din spate a cedat de la gropi si praf s-a facut. Cu "ia-ma nene" am ajuns destul de repede la Piatra-Neamt de unde am luat un tren pana la Bacau si de acolo pana la Bucuresti. Asa in loc de 740 de kilometri propusi a fi parcursi, pana la Roman, excursia s-a intrerupt brusc la cota 690, exact la iesirea din localitatea pe care o voi tine minte mereu, Preluca.

Ramane una dintre cele mai frumoase calatorii, o mare bucurie pentru mine si o satisfactie deosebita adusa de aceasta frumoasa pasiune zic eu...







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu